Muzeum

Ural 375 D – wojskowy pojazd samochodowy

UralAZ (ros. УралАЗ, Ура́льский автомоби́льный заво́д; Uralskij Awtomobilnyj Zawod) – rosyjski producent samochodów ciężarowych, który ma swoją siedzibę w mieście Miass w obwodzie czelabińskim. Samochody oferowane są pod marką Ural (Урал).

Ural-375D (ros. Урал-375Д) – terenowy 3-osiowy samochód ciężarowy konstrukcji radzieckiej. Następca samochodu ciężarowego ZiŁ-157. Samochód ciężarowy Ural-375D Samochód ciężarowy oznaczony początkowo jako Ural-375 został zaprojektowany i zbudowany na początku lat 60-tych XX wieku do transportu żołnierzy i uzbrojenia w każdym terenie oraz w celu zastąpienia w Armii Radzieckiej starzejącego się samochodu ciężarowego ZIŁ-157.

Konstrukcja Ural-375 była typowa dla samochodów ciężarowych. Samochód zbudowano w układzie sześciokołowym z napędem na wszystkie koła (6X6) i systemem centralnego pompowania kół oraz 5-biegową manualną skrzynią biegów. Z przodu pod wysuniętą maską umieszczono silnik benzynowy ZIŁ-375. Za silnikiem znajdowała się kabina kierowcy (szoferka) ze składanym brezentowym dachem i płaskimi szybami składanymi na maskę. Już w 1964 roku kabinę tego typu zmieniono na kabinę nieskładaną w całości metalową pochodzącą z modelu Ural-377 i zmieniono oznaczenie ciężarówki na Ural-375D. Za kabiną kierowcy umieszczono stalową skrzynię ładunkową z otwieraną tylną burtą. Samochód Ural-375 pierwszej wersji produkcyjnej ze składanym brezentowym dachem. Produkcję seryjną samochodu rozpoczęto w 1961 roku. Ural-375D od razu został przyjęty na wyposażenie Armii Radzieckiej, w której używany był jako podstawowy typ samochodu ciężarowo-terenowego do 1982 roku, kiedy to został zastąpiony w tej funkcji przez swego zmodernizowanego następcę Ural-4320. Poza Związkiem Radzieckim (ZSRR) używany był przez wojska Układu Warszawskiego w tym Ludowe Wojsko Polskie (LWP). Pojazd produkowano w wielu wersjach, oprócz podstawowej wersji skrzyniowej pojazd stał się podwoziem bazowym dla zabudów specjalistycznych jak np. wyrzutnia pocisków rakietowych BM-21 Grad, nadwozia furgonowe, cysterny paliwowe ATMZ-5-375, żurawie samochodowe 8T-200, 8T-210, 9T-31, stacje radiolokacyjne P-18 1RL131 „Terek”. Ponadto samochód znalazł zastosowanie w gospodarce państwowej, a w szczególności przedsiębiorstwach wydobywczych ropy naftowej oraz geologicznych, z powodu wyjątkowych właściwości terenowych. Ponieważ po niedługim czasie okazało się, że zastosowany w samochodzie silnik benzynowy zużywa zbyt dużo paliwa oraz ma zbyt niski resurs międzyremontowy postanowiono zastąpić go silnikiem wysokoprężnym, który jest znacznie mniej kłopotliwy w obsłudze i bardziej niezawodny niż silniki benzynowe. Zmodernizowany samochód z nową jednostką napędową KAMAZ-740 zaprezentowano w 1977 roku i oznaczono jako Ural-4320, samochód ten zastąpił w Armii Radzieckiej model Ural-375D, jednak produkcję ciężarówki na potrzeby gospodarki państwowej nadal kontynuowano i zakończono ją dopiero w 1992 roku. Łącznie wyprodukowano 110 000 egzemplarzy samochodu Ural-375D dla ZSRR oraz na eksport, głównie dla użytkowników wojskowych. W Federacji Rosyjskiej (FR) nadal pozostaje w użytku w gospodarce państwowej.

Pojazd został wykorzystany w teledysku Najlepszy Przekaz w Mieście (NPWM) – Bawmy Się !

 

 

KARTA EWIDENCYJNA EKSPONATU 0009

DATA ZAŁOŻENIA KARTY – 2015.04.16

Autor/wytwórca

Wytwórca : Ural AZ / ZSRR

Opis / Pochodzenie

Samochód specjalny -inny -wojskowy

(terenowy) URAL 375

Silnik widlasty 8-cylindrowy o mocy 175 KM

Wartość w dniu nabycia

4000,00 zł

Data nabycia

17-03- 2015

Czas i miejsce powstania

rok produkcji – 1977

Materiał/technika wykonania/wymiary (dł.x szer. x wys)

7350 x 2980 x 2690 Masa – 8000 kg

załącznik nr 1

Cechy charakterystyczne:

numer : 232688

Miejsce przechowywania:

Muzeum Broni i Sprzętu Wojskowego

KSSK GWARD w organizacji

Wartość w dniu sporządzenia karty

4000,00 zł

Nr inwentarzowy 0009

Uwagi i adnotacje :