Historia powstania:
W 1959 r. istniejąca od 1946 r. fabryka kombajnów i mostów w Krzemieńczugu na Ukrainie otrzymała nowe zadanie – produkcję samochodów ciężarowych. Z Jarosławia do Krzemieńczugu przeniesiono produkcję modelu JAZ-214, zmieniając oznaczenie na KrAZ-214. Ciężarówka ta była wyposażona w 6-cylindrowy, 7-litrowy, 2-suwowy silnik wysokoprężny JAZ-M206A z pompowtryskiwaczami, wzorowany na amerykańskiej konstrukcji Detroit Diesel serii 71. Potężnej wielkości KrAZ posiadał 3 osie napędzane, dzięki czemu był dobrze przystosowany do pracy w terenie. Zdolność poruszania się po drogach nieutwardzonych ułatwiały też duże koła i znaczne kąty natarcia i zejścia. Ładowność była duża jak na lata 50. – wynosiła 7 ton. Pierwsza wersja pojazdu była skrzyniowa – KrAZ-219 (ładowność 12 ton), a kolejne były ciągnik siodłowy KrAZ-221 oraz wywrotka KrAZ-222 (ładowność 10 ton). Ciągnik był przystosowany do ciągnięcia naczepy o masie całkowitej 25, 30 lub 50 ton – zależnie od źródła. Nieważna jest jednak dokładna liczba, naczepa po prostu była odpowiednia by uciągnąć produkowany od 1958 r. czołg T-55. Maksymalna prędkość pierwszego KrAZa wynosiła tylko 47 km/h, a spalanie przy pełnym załadunku – 65 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Samochody z dwusuwowymi silnikami produkowano do 1965 r. Wedle literatury z lat 60., były one kłopotliwe w eksploatacji.
Nie tylko produkcja w KrAZie była związania z zakładami w Jarosławiu – fabryka ta dostarczała silniki również do ciężarówek MAZ i BiełAZ.
W 1966 r. wprowadzono do ciężarówek nowy silnik. W miejsce 2-suwowego dieslowskiego silnika rzędowego zastosowano jednostkę widlastą, 8-cylindrową – JaMZ-238 o mocy 240 KM. Potężnych rozmiarów silnik cechowało potężne spalanie, przez co nie sposób było spotkać KrAZa w dalekim transporcie.
Wywrotka KrAZ-256 o dwóch tylnych osiach napędzanych posiadała ładowność 12 ton przy długości 8,19 m. Nieco dłuższy (9,64 m) był skrzyniowy KrAZ-257 o ładowności również 12 ton. Pojazdy charakteryzowała duża szerokość nadwozia – 2,65 m. Legendarna wersja terenowa, rozwinięcie modelu KrAZ-214, otrzymała oznaczenie KrAZ-255B. Ciężarówka ta posiadała napęd na wszystkie 3 osie i szerokie, pojedyncze koła. Ciśnienie powietrza w ogumieniu było regulowane centralnie. Ładowność wyniosła 7,5 tony i była mniejsza niż w cywilnych odmianach z racji na większą masę własną. Pojazd był za to jeszcze szerszy – 2,75 m. Wedle dawnych czasopism „Motoryzacja”, przed wprowadzeniem nowych modeli ciężarówek do produkcji przeprowadzono 3,5-roczne testy w ciężkich warunkach terenowych.
Należy też wspomnieć o modelach przejściowych – istniała m. in. wywrotka KrAZ-254 ze zsypem trójstronnym oraz dwusuwowym silnikiem JAZ-M204J o mocy 180 KM.
KrAZ-257 to sowiecka, a później ukraińska ciężarówka (rosyjski КрАЗ). Produkowany od 1965 do 1995, a następnie zastąpiony przez KRAZ-260 i inne typy.
KrAZ-257 z dźwigiem (2008)
KrAZ-257 z dźwigiem (2008)
Od 1959 roku, wytwarzany podobnie jak wcześniejsza wersja Kraz 219. Wizualnie, dwie ciężarówki różnią się tylko tym, że reflektory w nowszym KrAZ-257 zostały umieszczone w oddzielnych, dołączonych do błotników, kwadratowych metalowych obudowach. Zmiany techniczne to szczególnie godna uwagi, zmiana silnika z sześciocylindrowego jaaz-206 z KRAZ-219 na znacznie mocniejszy ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny Jamz-238, ale wciąż produkowany przez Yaroslavsky Motorny Sawod.
Podstawowa wersja KRAZ-257 była produkowany od 1965 do 1977 roku. Od drugiej połowy 1970 roku KRAZ 257 zastąpił nowszy KRAZ-257B, który różni się przede wszystkim zmodyfikowanym układem hamulcowym. Od czasu do czasu jest również spotykany pod oznaczeniem KrAZ-257B1. Produkcja została wstrzymana według źródeł w latach 1991 i 1995.
KARTA EWIDENCYJNA EKSPONAT 0011
DATA ZAŁOŻENIA KARTY – 2015.12.01
Autor/wytwórca
Wytwórca : Zakłady КрАЗ / ZSRR
Opis / Pochodzenie Samochód ogólnego przeznaczenia , dużej ładowności KRAZ 257
Silnik widlasty 8-cylindrowy Jamz-238 o
mocy 240 KM
Wartość w dniu nabycia
8200,00 zł
Data nabycia
20-03- 2015r.
Czas i miejsce powstania
rok produkcji – 1969
Materiał/technika wykonania/wymiary (dł.
x szer. x wys) : Metal, szkło, plastik, guma
Długość 9,66 m
Szerokość 2,65 m
Wysokość 2,62 m
Masa 11 t
Cechy charakterystyczne:
numer : 106272
r
Miejsce przechowywania:
Muzeum Broni i Sprzętu Wojskowego
KSSK GWARD w organizacji
Wartość w dniu sporządzenia karty
8200,00 zł zł
Nr inwentarzowy 0011
Uwagi i adnotacje :